Hieronta

Miksi hierontaan kannattaa tulla?

Hieronta ennaltaehkäisee ja lievittää lihaskireyksiä sekä niistä aiheutuvia kipuja ja särkyjä, tuo helpotusta jännityspäänsärkyihin, lisää lihasten elastisuutta ja parantaa liikkuvuutta, vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja verenkiertoa ja auttaa lihaksia palautumaan rasituksesta. Lisäksi hieronta on hyvin tehokas stressin purkaja ja voi auttaa mm unettomuuteen.

Mitä hieronnassa tapahtuu?

Aluksi täytetään asiakastietolomake ja selvitetään hierontaan tulon syy. Useimmiten hierontaan hakeudutaan erilaisten lihasjumien tai kiputilojen vuoksi. Siksi saatankin pyytää sinua ensin esimerkiksi nostamaan käsiäsi ylös eri tavoin, kumartumaan tai kääntämään päätäsi eri suuntiin, jotta näen onko liikeradoissasi ongelmia. Kipukohtia voidaan myös testata painelemalla eri kohdista. Tilanteen kartoittamisen jälkeen asiakas siirtyy makuulle hierontapöydälle.

Tämän jälkeen sovitut alueet hierotaan. Hieronnan ei kuulu sattua, erityisen kireät alueet voivat aristaa, mutta kokonaisuutena hieronnan pitäisi on miellyttävä kokemus. Kyselen hieronnan aikana muutamaan otteeseen paineen sopivuudesta, mutta muistathan sanoa jos joku tuntuu epämukavalta tai paine liian voimakkaalta.

Tilanteen mukaan saatan käyttää passiivisia venytyksiä tai erilaisia mobilisointeja tehostaakseni hoitoa.

Miten valmistaudun hierontaan?

Hierontaan voit tulla omana itsenäsi. Päälle kannattaa pukea mukavat vaatteet joissa sinun on hyvä olla. Kipeänä hierontaan ei pidä tulla, sillä vilkastunut aineenvaihdunta voi lisätä kehossasi olevaa tulehdusta.

Kuinka pitkän ajan varaan?

Hieronta-aika riippuu monesta seikasta. Pienempään alueeseen riittää lyhyempi aika ja laajempaan alueeseen sitten taas pidempi. Jos et ole varma minkä pituinen aika sinun kannattaisi varata niin ole minuun rohkeasti yhteydessä! Ohessa muutama esimerkki hoitoajoista, joita voit käyttää ohjenuorana:

Niska­hartiahieronta 45 min.

Selän tai jalkojen hieronta 60 min.

Kokovartalon hieronta,  90-120 min.

 

Back to top